Liber-intreprinzatorii au testosteronul mai ridicat decat somerii

 

Un studiu aparut in Economics and Human Biology Journal, 2014, a aratat ca nivelul de testosteron este mai ridicat la barbatii care sunt liber-intreprinzatori decat la cei care sunt simpli angajati sau someri.

 

Barbatii care simt ca detin mai putin control la munca si sunt mai stresati din cauza muncii lor au niveluri de testosteron mai scazute. Pe de alta parte, nivelul ridicat de testosteron poate conferi atat o rezilienta crescuta cat si o reactivitate scazuta la stres, dar si o motivatie si diligenta mai ridicate.

 

Cercetatorii sunt de parere ca este prima data cand s-a observat o asociere directa intre nivelul de testosteron si liber intreprindere si ca rezultatele arata clar ca liber-intreprinzatorii au nivelul acestui hormon masculin mult mai ridicat decat al altor barbati care sunt angajati in joburi fixe sau care sunt someri.

 

Acest lucru se explica prin faptul ca nivelul de testosteron este asociat cu asumarea de riscuri si comportamentele competitive. Se stie ca exista deja o relatie intre nivelurile de testosteron si statutul barbatului, mai ales in sporturile competitite, castigatorii avand intotdeauna nivelul de testosteron mai ridicat decat perdantii.

 

Pe de alta parte, un studiu din Journal of Strength and Conditioning, 2014, sustine aceasta ipoteza si arata ca dupa un meci de rugby, testosteronul (un hormon de anabolism corelat cu agresivitatea) este mai crescut cu 27% la invingatori decat la perdanti.

 

Ce este interesant, e ca aceste niveluri de testosteron nu sunt elevate numai la cei care participa direct intr-o competitie, dar si la cei care ii sprijina, precum fanii echipelor sportive. Ceea ce inseamna ca dupa ce echipa favorita castiga, si fanii vor avea aceleasi niveluri de teststeron crescute, fapt ce ii predispune la acte de agresivitate. Aceasta alianta masculina intre victoriosi si sustinatorii lor are efecte directe pe campul de lupta, bunaoara.

 

Nivelurile de testosteron din timpul competitiilor sunt modulate in functie de relatia dintre competitori si poate fi relationata si de formarea aliantelor pe timp de razboi.